VNITŘNÍ ŘÁD A GDPR
Vnitřní řád oční ambulance
Vážení pacienti, vážíme si vaší důvěry a zájmu o vyšetření v naší ordinaci. Žádáme vás o seznámení se s Vnitřním řádem.
- K vyšetření je potřeba se předem objednat, a to online (pouze pro registrované pacienty), telefonicky nebo osobně během ordinační doby. Domluvený termín je závazný. V případě, že se pacient nemůže dostavit, je povinen návštěvu co nejdříve zrušit online, telefonicky, e-mailem nebo osobně (nejpozději 24 hod. předem).
- Dítě k vyšetření doprovází zákonný zástupce. V případě, že dítě k vyšetření doprovází jiná osoba než zákonný zástupce, je nutné doložit "plnou moc k ošetření dítěte".
- Ordinační doba je zveřejněna u vstupu do ordinace a na webových stránkách pracoviště www.ocnibrnovinicni.webnode.cz.
- Pacient při vstupu do ordinace předloží platný průkaz zdravotní pojišťovny, na požádání občanský průkaz nebo cestovní pas. Pacient odeslaný praktickým lékařem či specialistou si připraví doporučující zprávu / žádanku.
- Pacient nahlásí bezodkladně změnu osobních údajů (bydliště, příjmení apod. ) a změnu zdravotní pojišťovny.
- Pořadí pacientů určuje lékař. Do ordinace pacient vstupuje po vyzvání. Objednací časy jsou orientační, maximálně se snažíme je dodržet. Prioritu mají pacienti objednaní či vyhodnocení jako akutní, dále pak těhotné a matky s malými dětmi.
- Akutní (neobjednané) pacienty zařazujeme do programu dle časových možností pracoviště. Vždy na čekání. Doporučujeme návštěvu ráno při otevření ordinace, případně dle předchozí telefonické domluvy.
- Při pracovním přetížení pracoviště či pozdním příchodu pacienta s akutními potížemi (méně než 45 min. před koncem ordinační doby) si vyhrazujeme právo na odmítnutí ošetření pacienta v den příchodu. Pacientovi je nabídnut nejbližší volný termín či je odeslán na oční pohotovost (24 hod. provoz). Vždy se snažíme akutní pacienty ošetřit.
- Konzultace online neposkytujeme.
- Informace o zdravotním stavu pacienta poskytujeme pouze osobám, které pacient sám určí.
- Přeje-li si pacient přítomnost další osoby v ordinaci při vyšetření, je třeba tuto skutečnost předem konzultovat.
- U námi prováděných vyšetření a výkonů není potřeba písemný souhlas. Pokud pacient nevyjádří svůj nesouhlas, má se za to, že s vyšetřením a léčbou souhlasí.
- V případě nepřítomnosti lékaře je pro akutní případy oznámen zastupující lékař či pracoviště (na vstupních dveřích a webových stránkách www.ocnibrnovinicni.webnode.cz). Při zástupu v době dovolené předepíše zastupující lékař pouze 1 balení léků.
- Neregistrované pacienty ošetřujeme pouze při závažných obtížích v případě nedostupnosti jejich registrujícího lékaře. První pomoc poskytujeme vždy.
- Předání zdravotních informací jinému lékaři si pacient zajistí sám, pokud se s lékařem nedohodne jinak.
- Vyzkoušená brýlová korekce uvedená v lékařské zprávě neslouží jako předpis pro zhotovení brýlí, je pouze orientační pro potřebu klinického vyšetření. Hodnoty brýlové korekce u dospělých pacientů doporučujeme ověřit cestou oční optiky eventuálně je poskytneme na požádání. U dětí brýlovou korekci předepisuje lékař prostřednictvím poukazu na brýle.
- Vyšetření může vyžadovat rozkapání, jehož následkem dochází na určitou dobu (min. 2-4 hod) k rozostřenému vidění. Během této doby je nutné se vyhnout řízení dopravních prostředků a dalším činnostem, ke kterým je vyžadována dobrá zraková ostrost (např. obsluha strojů či práce ve výškách). Bude ztížena práce do blízka. Po vyšetření doporučujeme použít sluneční brýle. U dětí mohou rozšířené zornice přetrvávat déle (výjimečně i do druhého dne).
- V případě, že pacient nosí kontaktní čočky, je nutné je před vyšetřením vyjmout (ideálně 24 hod. předem) a použít brýle.
- Žádost o zaslání e-receptu na zavedenou medikaci zasílejte cestou sms ve tvaru jméno, příjmení, datum narození a název léku na náš mobilní tel. E-recept odešleme na tel. č. evidované ve Vaší zdravotnické dokumentaci do 3 pracovních dnů.
- Pacient je před ošetřením povinen seznámit se s Vnitřním řádem. Pokud s ním nesouhlasí, může si svobodně zvolit jiného lékaře.
- Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb pacientovi na základě rozhodnutí lékaře (§48 odst. 2 zákona o zdravotních službách č.372/2011Sb.) při: nevhodném chování k personálu či ostatním pacientům nebo narušování jejich práv, hrubém chování k vybavení ordinace, při kterém by mohla vzniknout škoda (tuto je pak pacient povinen uhradit v plné výši ceny nového přístroje / vybavení či opravy včetně úhrady škody plynoucí z následného omezení používání), opakovaném porušování léčebného režimu (non-compliance) a to i přes předchozí upozornění, pokud bez předchozí omluvy dvakrát nepřijde na objednaný termín, při absenci vyšetření na našem pracovišti v rozmezí 5 let a více, pokud se neřídí Vnitřním řádem nebo po vzájemné dohodě.
- Poskytovatel zdravotní péče může odmítnout přijetí pacienta do péče, pokud by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení. Překročením únosného pracovního zatížení se rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým.
- V případě, že pacient nemluví česky nebo anglicky, je nutné si k vyšetření zajistit tlumočníka.
- Zvířata nemají přístup do ordinace ani do čekárny. Výjimku tvoří asistenční zvíře u nevidomých.
- V prostorách ordinace a čekárny je přísný zákaz kouření, konzumace alkoholu a návykových látek. Nahrávání jakýchkoli záznamů (audio/video) v prostorách ordinace je zakázáno.
- Za odložené věci v čekárně či ordinaci neručíme.
- Ceník pro pacienty bez platného pojištění v ČR a ceník služeb, které nejsou hrazené z veřejného zdravotního pojištění najdete na webu www.ocnibrnovinicni.webnode.cz a v čekárně ordinace. Pacient je povinen uhradit cenu za výkon, který nehradí pojišťovna.
- V případě epidemiologicky významné situace či v případě příznaků nachlazení jsou pacienti povinni v prostorách ordinace a čekárny nosit funkční respirátor / roušku.
- Aktuální informace najdete na webu www.ocnibrnovinicni.webnode.cz.
Vztah mezi zdravotníkem a pacientem je založen na vzájemné důvěře. Naším cílem je Vám pomoci a budeme rádi, když se nám to bude společně dařit.
Platnost aktuální verze od 1.1.2024. Vyhrazujeme si právo v případě potřeby Vnitřní řád aktualizovat.
GDPR
Správce Ophtalmedica s.r.o., se sídlem Viniční 4049/235, Brno, 615 00, IČO 293 77 846, je na základě platného oprávnění k poskytování zdravotních služeb poskytovatelem zdravotních služeb v souladu se zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách.
V souvislosti s poskytováním zdravotní péče jsme povinni o Vás (pacientovi) shromažďovat osobní údaje v rozsahu nezbytném pro poskytnutí a vykázání zdravotní péče, přičemž rozsah shromažďovaných osobních údajů vyplývá z platné právní úpravy. Pokud evidujeme Vaše osobní údaje nad rámec povinností, které nám stanoví právní předpis, vyžádáme si vždy předem Váš písemný souhlas.
Vaše osobní údaje shromažďujeme a používáme výhradně v souvislosti s poskytováním zdravotní péče Vaší osobě. Rovněž jsme povinni Vaše osobní údaje sdělovat při vykazování hrazené zdravotní péče a plnění dalších zákonných povinností (například daňové a účetní povinnosti) a v rámci hlášení do registrů některých nemocí stanovených zákonem. Vaše osobní údaje sdělujeme oprávněným subjektům a institucím pouze v případech, kdy je nám tato povinnost uložena právním předpisem.
Osoby, které mají možnost se s těmito Vašimi osobními údaji seznamovat, jsou rovněž zákonem zavázány k ochraně osobních údajů a povinné mlčenlivosti. Údaje vedené o Vás ve zdravotnické dokumentaci obsahují zejména skutečnosti nutné pro identifikaci Vaší osoby, údaje o provedených vyšetřeních, případně o zjištěné diagnóze, léčbě, předepsaných léčivých přípravcích, případně zdravotnických prostředcích, výsledcích komplexních a kontrolních vyšetření. Vaše osobní údaje shromažďujeme po dobu, kterou stanoví právní předpisy. Zejména lze odkázat na vyhlášku č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, která stanoví dobu, po kterou je nezbytné uchovávat zdravotnickou dokumentaci pacienta. Dále lze odkázat na právní předpisy ve vztahu k účetnictví a daňovým povinnostem, které rovněž vymezují archivační dobu, po kterou je nutno písemnosti prokazující poskytnutí zdravotní péče archivovat. V případech plnění smluvních povinností, například v případech poskytnutí zdravotní péče, která není hrazena z veřejného zdravotního pojištění, evidence Vašich kontaktů v objednávkovém systému aj., shromažďujeme tyto osobní údaje po dobu jednoho roku od doby, kdy Vám přestala být poskytována zdravotní péče naším zdravotnickým zařízením.
Vaše práva při poskytování zdravotních služeb v souvislosti se shromažďováním osobních údajů: Jako pacient máte právo na přístup ke svým osobním údajům. Pokud shledáte, že nejsou vedeny osobní údaje správně či jsou nepřesné, máte právo požádat o opravu svých osobních údajů. Rovněž máte právo na výmaz svých osobních údajů v rozsahu dobrovolně poskytnutých osobních údajů, tj. v rámci plnění smluvní povinností. Naopak se nelze domáhat výmazu osobních údajů, které je poskytovatel zdravotních služeb povinen shromažďovat, a to na základě právní povinnosti (povinnost uložená právní předpisem), tj. v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb, které Vám poskytuje. Jako pacient můžete podat stížnost u dozorového úřadu, pokud se domníváte, že zpracováním Vašich osobních údajů dochází k porušení právních předpisů o ochraně osobních údajů. Stížnost můžete podat u dozorového úřadu, kterým je pro území ČR Úřad pro ochranu osobních údajů, se sídlem Pplk. Sochora 27, 170 00 Praha 7 (www.uoou.cz).